mmschool-De-School.png

 
Wijzig tekstgrootte

Missie

Leerling voorbereiden op een zo zelfstandig mogelijk bestaan

De Maurice Maeterlinckschool staat voor passend speciaal onderwijs en is continu in beweging. We bieden speciaal onderwijs en ambulante begeleiding voor leerlingen met lichamelijke of meervoudige beperkingen en langdurige zieke leerlingen. We bereiden de leerlingen met op maat gemaakte onderwijs-zorgarrangementen voor op een zo volwaardig mogelijke deelname aan de samenleving. Wij doen dit in een rijke, uitdagende en veilige leeromgeving, gericht op de ontwikkeling van de leerling op de levensgebieden werken, wonen en vrije tijd. Leerlingen en hun ouders komen in een schoolgemeenschap waar gedreven medewerkers voor kennis, beleving en beweging zorgen. Zij laten zich daarbij inspireren door de boodschap uit het verhaal van de blauwe vogel van Maurice Maeterlinck: ‘Geef het beste van jezelf, zodat het beste in een ander tot ontwikkeling komt’.

Visie
Vanuit sterke positie optimale ontwikkelingslijnen creëren

Wij willen een school zijn die in de regionale onderwijs- en zorgmarkt een herkenbare en sterke positie inneemt. Een school die klantgericht, passend en kwalitatief hoogwaardig antwoord geeft op de hulp- en zorgvraag van de leerling en zijn ouders.
We werken toe naar een leeromgeving waarin we met behulp van leerlijnen de ontwikkeling van onze leerlingen volgen en stimuleren. We stemmen onze dienstverlening af op die van de ketenpartners. Daardoor creëren we optimale ontwikkelingslijnen in werken, wonen en vrije tijd voor onze leerlingen, tijdens hun schoolse en naschoolse periode.


Geschiedenis

De geschiedenis in een notendop

STICHTING RESPONZ

Op 1 januari 2011 ontstaat een nieuwe stichting RESPONZ. De Witte Vogel en de Maurice Maeterlinck (SOMETZ) en ZMLschool De Keerkring uit Zoetermeer gaan verder onder de naam RESPONZ en bieden passende antwoorden op speciaal onderwijsvragen. De stichting staat onder leiding van de raad van bestuur (algemeen directeur) Johan Taal. Tevens wordt er een raad van toezicht geinstalleerd.

Stichting SOMETZ
De Stichting SOMETZ is opgericht op 1 januari 2005 en vormt het bestuur van de Maurice Maeterlinckschool in Delft en Tyltylcentrum de Witte Vogel in Den Haag. SOMETZ staat voor een integraal aanbod van speciaal onderwijs, ambulante begeleiding en behandeling met zorg voor leerlingen met een  lichamelijke en meervoudige handicap en langdurig zieke leerlingen. De SOMETZ-scholen onderhouden een relatie met Sophia Revalidatie.

Sophia Revalidatie
De basis van de revalidatie binnen de Maurice Maeterlinckschool ligt in de Sophia Stichting. Een stichting, opgericht ter nagedachtenis aan Koningin Sophia, voor de revalidatie van ‘minvermogende kinderen’, zoals dat vroeger heette. Al in 1880 werd dit tehuis in Scheveningen geopend. De minvermogende kinderen van toen zijn inmiddels opgevolgd door een andere categorie patiënten bij wie ziekten van deze tijd, ongevallen en aangeboren aandoeningen oorzaak zijn van hun handicaps.

De polio-epidemie in de jaren vijftig versnelde de opening van een revalidatiecentrum in de gemeente Delft. In 1957 was de Stichting Revalidatiecentrum Delft en omstreken een feit en werd een begin gemaakt met de behandeling van lichamelijk gebrekkige kinderen. In 1991 fuseert de Sophia Stichting met de Stichting Revalidatiecentrum Delft en omstreken in de nieuw opgerichte Sophia Stichting.  In 2001 werd de naam gewijzigd in het huidige Sophia Revalidatie.

Mytylschool Delft

Op 1 januari 1959 startte de officieel erkende Mytylschool Delft, onderdeel van de Stichting Revalidatiecentrum Delft en omstreken. Begonnen werd met het minimaal vereiste aantal leerlingen van 24. De onderwijzeressen, mevrouw Wijnands en mejuffrouw Stephan en dhr. J.W. Wehrmeijer, de waarnemend directeur, begonnen met het opbouwen van een geheel zelfstandige school. Later werd de school omgedoopt tot Maurice Maeterlinckschool. 


Maurice Maeterlinck
Onze school is vernoemd naar de Vlaamse schrijver Maurice Maeterlinck (1862-1949). Hij schreef het sprookje ‘De blauwe vogel’. Twee kinderen, Mytyl en Tyltyl gaan daarin op zoek naar de zeldzame blauwe vogel. De vogel die hun ernstig zieke buurmeisje kan genezen. Ze zoeken en zoeken ... maar nergens is het zeldzame dier te vinden. Ze schenken hun buurmeisje hun enige bezit: een vogel. Heel snel daarna geneest het meisje. Ze is heel gelukkig. Dat is precies wat wij willen betekenen voor onze leerlingen. Het beste van jezelf geven, om daarmee het beste in de ander tot leven, tot ontwikkeling te brengen.

Zoeken

Scholen op de kaart

Kijk voor de onderwijsresultaten van de Maurice Maeterlinckschool op scholenopdekaart.nl

icoon-schoolvenster-po-klein